Russische onderzeeër

PRAKTISCHE INFO & PRIJZEN

KOOP HIER TICKETS ONLINE

In het midden van de idyllische jachthaven van Zeebrugge tref je een wel zeer ongewoon vaartuig aan: een 100 meter lange en onvervalste Russische onderzeeër!

Daal af in het ruim van dit stalen gevaarte en ontdek hoe beklijvend het leven aan boord was tijdens de grauwe dagen van de Koude Oorlog. Test je lenigheid en kruip door mangaten zoals een echte marinier. Neem een kijkje door de periscoop en speur de horizon af naar dreigend gevaar. Aanschouw de ontelbare kraantjes, buizen, radars en knoppen en sta ervan versteld hoe de bemanningsleden deze allemaal uit elkaar konden houden. Loer door één van de 10 torpedobuizen en ontdek hoe onwaarschijnlijk groot een echte torpedo is (geen paniek, hij is niet meer geladen!). Op het einde van je bezoek ervaar je tijdens een aanvalssimulatie hoe het er aan toe ging in tijden van gevaar... Een unieke ervaring!

Russische onderzeër te Zeebrugge

Een beetje geschiedenis

Het ontwerp van de Foxtrot-klasse onderzeeërs was geïnspireerd op de Duitse duikbootmodellen, waarvan de informatie na de capitulatie van het Duitse rijk in Russische handen was gevallen. De Foxtrot duikboten werden ontwikkeld tussen 1954 en 1981. Het eerste prototype werd te water gelaten op 28 december 1957 te St.-Petersburg, het toenmalige Leningrad.

In totaal werden er 62 eenheden van dit type gebouwd, waarvan er 12 werden geëxporteerd naar Cuba, India, Libië en Polen. Deze onderzeeërs werden in tal van missies gebruikt door de Russische marine. Voornamelijk in de Koude Oorlog werden de Foxtrot-duikboten actief ingezet en speelden ze een prominente rol in de wapenwedloop van de jaren ’60. Na 1994 werden de onderzeeërs uit de vaart genomen en omgeruild voor moderne modellen. Drie modellen van het Foxtrot-type konden van verschroting gered worden en als museumstuk ingericht worden in Sydney, Londen en dus ook Zeebrugge! De onderzeeër van Seafront verkeert in een vrijwel originele staat en geeft een realistisch beeld van het leven aan boord.

Foxtrot Duikboot

Omschrijving van de compartimenten

Bewapening - hek-en boegbuiskamer

In de hekbuiskamer, de torpedokamer achteraan in de boot, bevinden zich 4 torpedobuizen die, na leeggeschoten te zijn, alleen weer geladen konden worden in een haven of langszij een bevoorradingsschip. In de boegbuiskamer vooraan bevinden zich zes torpedobuizen. Bezoekers kunnen hier ook een aanvalssimulatie ervaren.

De voortstuwing: diesel- en elektromotoren

De voortstuwingsinstallatie bestaat uit drie dieselmotoren. Bij een onderzeeboot wordt onderwater gevaren met behulp van elektromotoren en staan de dieselmotoren af omdat deze zuurstof nodig hebben om te functioneren. De dieselmotoren werden enkel gebruikt bij het varen aan de oppervlakte of op periscoopdiepte.
Gedurende het varen aan de oppervlakte werden de diesels dan gebruikt om de schroefassen aan te drijven, waardoor de batterijen konden worden opgeladen.

Wist je dat de dieselmotoren nooit gebruikt werden tijdens een vijandige missie? Het geluid van de motoren kon de positie van de duikboot verraden. Om dezelfde reden werd ook nooit de periscoop opgelaten.

Bemanning - Taakverdeling aan boord

De bemanning bestond uit 12 officieren, 12 onderofficieren, een politiek commissaris en 50 matrozen waarvan een groot deel dienstplichtigen die tot drie jaar aan boord van dezelfde eenheid dienden.
Aan boord was iedereen ingedeeld in één van de vijf divisies : Navigatie, Torpedo's, Voortstuwing en Energie, Verbindingen en Roergangers.
Bij normale navigatie werd een vierwachtensysteem toegepast waarbij iedereen, per 24 uur, 2 wachtbeurten van 6 uur volbracht.

Verzorging aan boord

Het eten aan boord van een onderzeeboot was naar Russische normen voortreffelijk! Het eten werd 4 maal per dag bereid in een kombuis vergelijkbaar met een grote kledingkast. Ook werd er 1 maal per dag brood gebakken voor de gehele bemanning van 75 personen.
Aan boord waren 2 toiletten waarin tevens kon worden gedoucht, één keer om de 10 dagen als voldoende water was gewonnen door verdamping.

bezoek russische onderzeeër - foxtrot

Extra privileges voor (onder)officieren en kapitein

Er waren drie privéhutten aan boord: voor de politiek commissaris, de commandant en de eerste officier. Voor de onderofficieren en de officieren waren er kleine ruimten waar men kon eten en zich ontspannen. De kapitein beschikte als enige over een eigen toilet.

De radiokamer

Het contact met het hoofdkwartier in Moskou werd onderhouden met radioapparatuur in de radiokamer. Onderschepte berichten konden worden ontcijferd in de cryptokamer waar ook de gecodeerde berichten van het hoofdkwartier binnen kwamen.

De commandocentrale

Van hieruit wordt de onderzeeër bestuurd, van diepte veranderd, aanvallen geleid, torpedo's ingesteld en het commando gegeven om af te vuren.

In de commandocentrale bevindt zich ook een radarhut. Het gebruik van radar is gelijk aan het prijsgeven van de eigen positie, dus werd de radar nooit gebruikt in oorlogstijd.
De sonarsystemen bevinden zich in de voorste accu-en leefruimte. Deze hutten waren apart omdat het er stil moest zijn om de sonaroperators goed te kunnen laten luisteren.

Wist je dat radar de afkorting is van Radio Detection And Ranging, een techniek waarmee de positie van een bewegend voorwerp kan worden bepaald met behulp van radiogolven. Sonar staat dan weer voor Sound Navigation And Ranging, een techniek die gebruikmaakt van geluid onder water om te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren.

Submarine fit - de psyche

De keuring voor onderzeebootbemanningen is één van de zwaarste die er bestaat.

De psychologische keuring beslaat soms wel drie dagen, waarin wordt onderzocht of men wel gek genoeg is om in een duikboot te kunnen leven en zonder stress een normaal werkpatroon te volgen.

Na al deze onderzoeken volgt dan meestal de training voor het ontsnappen uit onderzeeboten waarvoor in Portsmouth (England), Neustad (Duitsland), en Bergen (Noorwegen) speciale torens gevuld met water gebruikt worden. Deze oefeningen in de torens kunnen bij diepten van 30 en 60 meter uitgevoerd worden.

Tot slot volgt de lichamelijke keuring, waarna men uiteindelijk "submarine fit" wordt verklaard.

De onderzeeboot van vandaag

De nieuwe onderzeeboten van vandaag de dag hebben een luchtonafhankelijke voortstuwing d.m.v. gesloten dieselsystemen, brandstofcellen en elektromotoren, stirlingmotoren of nucleaire voortstuwing.
Er wordt ook de laatste tijd steeds meer geëxperimenteerd met propellorloze voortstuwing, omdat schroeven nog altijd een geruisbron zijn.

duikboot foxtrot

Ook de wapens waarmee tegenwoordig wordt gewerkt zijn sterk veranderd. De grote atoomboten voeren raketten met meervoudige kernkoppen met zich mee terwijl zij voor de zelfverdediging over een uitgebreid arsenaal aan zelfdenkende torpedo's beschikken.

Ook zijn er onderzeeboten die zelfs vliegtuigen kunnen aanvallen met, in de toren aangebrachte lanceersystemen voor antiluchtdoel raketten.

Het navigeren onder water heeft ook een modernisering doorgemaakt en kan vandaag de dag op zeer nauwkeurige wijze worden uitgevoerd met onder andere GPS.

De onderzeeboot van de toekomst zal naast oorlogstaken ook een platform worden voor wetenschappelijk onderzoek, omdat men zich ervan bewust is dat men al veel meer weet van de ruimte om de aarde dan van de diepzeeomgeving.
 

TECHNISCHE GEGEVENS B-143,FOXTROT TYPE641

Bouwjaar 1960 - Sudomekh, Leningrad
Lengte 91,3 m
Breedte 7,5 m
Bemanning 75
Voortstuwing

3 dieselmotoren: tot 6.000pk
3 elektromotoren: tot 5.400pk
3 schroeven

Snelheid aan de oppervlakte 16.4 knopen*
Snelheid onder water 16 knopen*
Snelheid met snorkel 9 knopen
Duikdiepte 280m
Wapens 10 lanceerbuizen van 21 inch (6 voor en 4 achter)
22 torpedo's aan boord of 44 mijnen
Sensoren Radio-ontvangers, - zenders, stoorders, radar, sonars
Rompnummer en type B-143, Foxtrot type 641
De echte rompnummers wrden nooit op de romp geplaatst
U-480 was een tactisch misleidend rompummer
* 1 knoop = 1.852 km/h