Lichtschip West-Hinder

Al 2 decennia lang siert het knalrode lichtschip-op-pensioen West-Hinder de skyline van Zeebrugge. Jarenlang stond deze ‘vuurtoren-op-zee’ in voor de lichtsignalisatie van de Belgische kust, maar nu staat hij in Seafront open voor bezoek. Neem een kijkje op het dek en zet jezelf schrap achter het imposante roer.
Daal af in het ankerruim, ontdek het bizarre ‘paddenstoelanker’ en kijk stiekem naar binnen in de kajuiten van de bemanning.

PRAKTISCHE INFO & PRIJZEN

KOOP HIER TICKETS ONLINE

Lichtschip Westhinder

Drijvende vuurtoren

Lichtschepen behoren samen met de lichtbakens, de lichtboeien en de vuurtorens tot de kustverlichting ten behoeve van de scheepvaart.

Lichtschepen werden ten behoeve van de navigatie op een vaste positie in zee verankerd. Ze waren uitgerust met een lichttoren die voorzien was van een krachtige lichtbron, met een zware mistseininrichting en een radiobaken. Lichtschepen hadden steeds een opvallende rode kleur.

De positie van een lichtschip werd aangegeven op de zeekaarten. Daarom was het van het grootste belang dat het schip op zijn voorgeschreven plaats bleef liggen. Een lichtschip werd vastgelegd met een zogenaamd paraplu- of paddenstoelanker.

West-hinder zeebrugge

Taken aan boord

De bemanning van een lichtschip had als hoofdtaak het onderhoud van het schip en de lichtinstallatie en het verzekeren van de uitkijk naar eventuele scheeps- en vliegtuigongevallen.

Tot de neventaken behoorden: het geven van waarschuwingsseinen bij stormwind, het verrichten van meteorologische en stroomwaarnemingen, metingen van golfhoogte en controle van zeewater op olieverontreiniging.

De vogelwaarnemingen vanop lichtschepen hebben interessante gegevens opgeleverd over de gewoonten van trekvogels. Bij ver in zee liggende lichtschepen kwam het dikwijls voor dat grote zwermen trekvogels aangetrokken werden door het licht en op het dek neerstreken.

West-Hinder lichtschip Zeebrugge

De bemanning

De 9-koppige bemanning van een lichtschip verbleef voor een periode van twee weken aan boord, daarna werden ze afgelost en waren ze twee weken thuis.

Een nieuwe bestemming

West-hinder Kurt Defranc

Langzaam maar zeker werden de lichtschepen voor onze kusten vervangen door onbemande lichtplatforms of navigatieboeien. Deze zijn zowel in aanschaf, gebruik als onderhoud veel efficiënter en goedkoper.

Het schip werd in 1995 overgedragen aan het maritiem themapark Seafront door toenmalig Vlaams minister van openbare werken Eddy Baldewijns. De 420 ton wegende West-Hinder werd in een put naast de kade getild door Norma, destijds de grootste drijvende kraan van Zeebrugge.

TECHNISCHE GEGEVENS WEST-HINDER

Bouwjaar 1950 Oostende - Beilard Crighton
Lengte 42,5 m
Breedte 7,8 m
Diepgang 3 m
Waterverplaatsing 401 m3
Snelheid 8 knopen*
Voortstuwing 1 dieselmoter (200 epk)
4-bladen schroef
Bemanning 9
   
*1 knoop = 1.852 km/h